Slightly Mad Studios antwortet auf AMDs Beschuldigungen

Project Cars ist kein Nvidia-Game

Slightly Mad Studios hat in der Rolle als Entwickler hinter dem neuen Spiel Project Cars auf die Beschuldigungen durch das Unternehmen AMD geantwortet, wonach es sich bei dem Rennspiel praktisch um ein Nvidia-Game handle. Der Entwickler habe demnach die Performance mit AMD-Grafikkarten sabotiert.

Die Anschuldigungen wurden auf Reddit losgetreten, wo ein Gamer mit einer AMD Radeon R9 290X etwa die gleiche Performance erreichte, wie ein weiterer Nutzer mit einer Nvidia Geforce GTX 760. Schuldig gemacht wurde für diese merkwürdige Feststellung, dass der Entwickler auf PhysX setzt, was mit AMD-Grafikkarten schlichtweg nicht funktioniere.

Wie Slightly Mad Studios nun mitteilt, ist dies nicht der Fall. Project Cars sei ohne Bevorzugung von Nvidia oder AMD Grafikkarten entwickelt worden und die Beziehungen zu beiden Unternehmen sein nach wie vor sehr gut.

“In den letzten Tagen wurden über Reddit und andere Webseiten fehlerhafte Informationen hinsichtlich der Performance von Project Cars mit AMD GPUs verbreitet", sagte Slightly Mad Studios in einem Statement. Um das ganze etwas klarer zu machen hat Slightly Mad Studios nun eine Liste mit Details zur Verwendung von PhysX im Game und auch einige Statements bezüglich der Beziehung zu AMD und Nvidia veröffentlicht.

Zitat:
Nvidia are not “sponsors” of the project. The company has not received, and would not expect, financial assistance from third-party hardware companies.

The Madness engine runs PhysX at only 50Hz and not at 600Hz as mentioned in several articles

The Madness engine uses PhysX for collision detection and dynamic objects, which is a small part of the overall physics systems

The Madness engine does not use PhysX for the SETA tyre model or for the chassis constraint solver (our two most expensive physics sub-systems)

The Madness engine does not use PhysX for the AI systems or for raycasting, we use a bespoke optimized solution for those

The physics systems run completely independently of the rendering and main game threads and utilizes 2 cores at 600Hz

The physics threading does not interact with the rendering, it is a push system sending updated positional information to the render bridge at 600Hz

Any performance difference with PhysX would not be reflected with differences in comparing rendering frame rates. There is no interaction between PhysX and the rendering

Overall, PhysX uses less than 10% of all physics thread CPU on PC. It is a very small part of the physics system so would not make a visual difference if run on the CPU or GPU

Direct involvement with both Nvidia and AMD has been fruitful in assisting with the game performance at various stages of development. Both AMD and nVidia have had access to working builds of the game throughout development, and they have both tested builds and reported their results and offered suggestions for performance improvements.

Testing of the game with different driver versions has produced a variety of performance results on both Nvidia and AMD hardware. This is entirely to be expected as driver changes cannot always be tested on every game and every card, and this is the reason why both companies produce game-specific driver profiles, to ensure that they can get the best out of the game.

Project Cars does not use Nvidia specific particle technology–the system we use is a modified version of the same technology we used on the Need for Speed: Shift and Shift Unleashed games, and was entirely developed in-house. The reason the performance drops when there are a lot of particles on screen is simply because processing a large number of particles is very expensive.


Als wäre dies für AMD noch nicht genug, hat HardForum einen privaten Thread im Slightly Mad Studios Forum gefunden, in dem Studio Boss Ian Bell kategorisch verneinte, dass Nvidia in irgendeiner Weise Geld für die Entwicklung des Spieles gegeben hätte. Die Probleme lägen auf Seiten AMDs und genauer in den Treibern.

AMD sieht sich aktuell vor zwei großen Spieltiteln, die mit der eigenen Hardware nicht gut funktionieren. Neben Project Cars sorgt nämlich auch The Witcher 3: Wild Hunt bei Besitzern von AMD-Grafikkarten derzeit für Aufruhe. Das Unternehmen muss dringend Schritte einleiten, da auch der letzte WHQL-certified Treiber bereits fast sechs Monate alt ist.



Quelle: Via PCGamer.com.


News by Luca Rocchi and Marc Büchel - German Translation by Paul Görnhardt - Italian Translation by Francesco Daghini


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